Pytanie: Za młody na implanty?

• Kuba, 19 lat , Wejcherowo

Mam 19 lat i prawdopodobnie czeka mnie wyrwanie zęba - trójki. Czy w tym wieku mogę zdecydować się na implant? Chcę mieć pewność, że nowy ząb z implantem nie wypadnie – żyję aktywnie, uprawiam sport.

• Zęby w tzw. strefie estetycznej (od 1 do 5) są dla młodych ludzi bardzo ważne. Bez nich krępujemy się uśmiechać, nawet rozmowa „face to face” wydaje się być trudna, ale też jedzenie sprawia problem.

Najważniejsze jest szybkie uzupełnienie ubytku. Dlaczego? Nie tylko dla urody, ale ze względów zdrowotnych. Brak jednego zęba to spory kłopot: sąsiednie zęby nie mają podpory i się przesuwają, z czasem dochodzi również do zaniku kości, co może osłabić pozostałe zęby. Warto zapytać stomatologa, czy ekstrakcja (usunięcie) zęba jest konieczne, bo nawet, gdy brakuje korony zęba, a został sam korzeń można na nim odbudować utraconą część.

Ale przechodząc do pytania o implanty: o ile górna granica wieku dla zabiegu wszczepienia implantów nie istnieje, to o tyle dolna już tak. Żeby bezpiecznie wszczepić implant, należy poczekać aż rozwój układu kostnego się zakończy, ma to zwykle miejsce do ok. 21 roku życia. Na konsultacji lekarz może sprawdzić, jak sytuacja wygląda indywidualnie u Pana i podejmie decyzję o wcześniejszym wszczepieniu implantu. Jeżeli zakwalifikuje się Pan do zabiegu, to jest możliwość przeprowadzenia wszystkich etapów w jednym dniu. Lekarz usunie ząb, wszczepi implant i obciąży go koroną tymczasową, którą będzie Pan nosił maksimum pół roku, aż tkanki się nie zrosną, a implant będzie stabilny. Przez ten czas warto unikać „kontuzjogennych” sportów, jak gra w piłkę. Przypadkowe uderzenie może skutkować uszkodzeniem tkanek, wypadnięciem implantu, jak również uniemożliwi późniejszą reimplantację. To skrajny przypadek, ale warto zachować ostrożność.

Tagi: