Higiena uśmiechu z implantami - jak o nie dbać?

Implant zastępuje utracony ząb – tak samo wygląda i spełnia jego funkcję. Wymaga również takiej samej troski, dlatego sukces leczenia implantologicznego w 50 % zależy od pacjenta. Jak powinieneś o dbać o nowe zęby, by służyły Ci jak najdłużej?

1. Regularnie zgłaszaj się na kontrolę

Proces implantacji nie kończy się na wszczepieniu tytanowej śrubki w kość pacjenta i zamontowaniu na niej korony. Po zabiegu stosuj się do zaleceń stomatologa, który wykonywał zabieg - jednym z nich będą okresowe kontrole implantologiczne - najczęściej raz na pół roku. Czego się podczas niej spodziewać?

- stomatolog sprawdzi stan implantów oraz stan pracy protetycznej (korony, mostu lub protezy osadzonych na implantach)

- implanty zostaną oczyszczone z kamienia nazębnego (zazwyczaj raz na pół roku)

- raz na dwa lata zalecana jest kontrola radiologiczna, wtedy dentysta zleca wykonanie zdjęcia RTG obejmującego zęby, szczęką i żuchwę (pantomogram)

2. Nie zaniedbuj higieny!

Myślisz, że skoro masz implanty, to możesz przystopować z higieną lub całkowicie ją odpuścić? Wręcz przeciwnie! Nawet najlepszej jakości implanty takie jak potrzebują codziennej troski. Jest to konieczne, by nowy ząb prawidłowo się przyjął, zrósł z kością, a także by zapobiegać chorobom tkanek wokół wszczepu.

Gdy zlekceważysz higienę, nagromadzona płytka nazębna może doprowadzić do powikłań i rozwoju periimplantitis, czyli zapalenia tkanek wokół implantu. Jest to bardzo groźny stan, ponieważ może skutkować utratą wszczepu i koniecznością powtórnego zabiegu.

Czy wiesz, że… Nieodpowiednia higiena jamy ustnej jest jednym z przeciwwskazań do zabiegu implantacji zęba? Nie pozwól, by lenistwo zdyskwalifikowało Twoje marzenie o pełnym uśmiechu!

3. Starannie szczotkuj

Aby uniknąć powikłań po wszczepieniu implantów przynajmniej 2 razy dziennie przez 3-5 minut szczotkuj zęby (najlepiej po śniadaniu i kolacji).

Jaka szczoteczka? Pacjenci często pytają, czy mogą czyścić implanty normalną szczoteczką? Jak najbardziej. Wybór szczoteczki zależy od Ciebie i nie ma wpływu na stan implantu.

Możesz używać szczoteczki manualnej, ale również elektrycznej lub sonicznej – są równie bezpieczne dla implantu i skutecznie usuwają nalot. Poprawne mycie szczoteczką manualną wymaga więcej wprawy, więc szczoteczka elektryczna lub soniczna ułatwi nam tę codzienną rutynę – modele te z reguły lepiej oczyszczają powierzchnie boczne zębów i implanty.

4. Nitkuj i przepłukuj

Codziennie nitkuj zęby - ze względu na budowę implantu, nić musisz wprowadzać pod linię dziąseł. To zredukuje gromadzenie się bakterii i powstawanie płytki nazębnej. Jeśli jesteś posiadaczem mostów na implantach, stosuj specjalne nici dentystyczne posiadające sztywną końcówkę - to pozwala na proste przewleczenie jej pod przęsłem mostu i dokładniejsze oczyszczenie okolic implantów. Nie wiesz jak jej używać? Poproś o instrukcję higienistkę implantologiczną

- codziennie stosuj płyn do płukania jamy ustnej lub specjalne żele, które zredukują ilość bakterii w jamie ustnej

- dodatkowo możesz stosować irygator - to bardzo praktyczne urządzenie, które przy użyciu strumienia znajdującej się pod ciśnieniem wody oczyszcza trudnodostępne szczeliny z płytki nazębnej. Możemy regulować moc strumienia przy oczyszczaniu szczególnie wrażliwych miejsc. Woda w sposób najdelikatniejszy i najbardziej fizjologiczny pozwala wypłukać bakteryjne osady z powierzchni implantów, przy okazji masuje dziąsła.

5. Stosuj odpowiednią pastę

Zaleca się, aby pasta do higieny implantów zawierała substancje działające antybakteryjnie oraz miała niski stopień ścieralności (tzw. współczynnik RDA). To pozwala uniknąć zarysowania jakichkolwiek odsłoniętych powierzchni implantu po zabiegu. Nie stosuj past do zębów z tlenkiem glinu, krzemionką, fluorkiem cynawy, fluorkiem sodu, dodatkiem sody oczyszczonej, szczególnie past przeznaczonych dla palaczy oraz past wybielających (mają wysoką ścieralność).

Zapytaj stomatologa o specjalne pasty dla osób noszących implanty, które spełniają te wymagania. Możemy używać również past ziołowych, z naturalnymi składnikami, jak np. ksylitol czy laktoferyna, które działają antybakteryjnie, redukują odkładanie się płytki nazębnej, a nawet korzystnie wpływają na stan kości.

6. Rzuć palenie

Lubisz puścić dymek od czasu do czasu? Żadne zęby, także te na implantach nie tolerują dobrze nikotyny. Implantacja zęba jest zabiegiem chirurgicznym, a więc o jego sukcesie w dużej mierze decyduje proces regeneracji tkanek po wszczepieniu implantu – ten u palaczy jest zaburzony. Palenie papierosów powoduje gorsze ukrwienie tkanek, prowadzi do zaniku kości wokół implantu, a także utrudnia właściwą higienę implantów - nic dziwnego, że według statystyk ryzyko odrzucenia wszczepu jest u palaczy o ok. 10 proc. wyższe.

7. Jedz wszystko, co lubisz

Posiadając implanty zębów nie będziesz musiał rezygnować ze swoich ulubionych potraw. Możesz jeść to, co zwykle i nie martwić się, że stracisz swój nowy ząb. Dzięki implantom możesz normalnie gryźć i żuć, również produkty twarde takie jak orzechy, sucharki czy jabłka. Bez obawy możesz również żuć gumę czy ciągnące się produkty np. cukierki typu krówki. To, czego warto unikać to nawykowe gryzienie ołówka czy paznokci (ryzyko uszkodzenia korony) – żadne zęby tego nie lubią!

Opublikowano: Marzec 2018

AKCEPTUJĘACCEPT